Yacht

De Vancouver 34 Classic (V34C) is een ontwerp van de Canadese ontwerper Robert B. Harris – woonachtig in Vancouver(!) – die in de jaren 70 op verzoek van bevriende zeilers een klein in glasvezelversterkt polyester (GRP) te bouwen zeiljacht ontwierp voor grote reizen. Dit werd de Vancouver 27, een ca 8 meter lang stevig gebouwd en kottergetuigd zeiljacht met lange kiel en aangehangen roer. Met dit type jacht zijn vele grote (oceaan) reizen gemaakt en tot op de dag van vandaag varen er nog veel rond in goede conditie.

In Engeland werd in die tijd een bedrijf opgericht – Pheon Yachts te Newhaven – dat zich toelegde op de bouw van de V27 en later enkele ietwat gemodificeerde versies daarvan (waaronder de V274) gevolgd door een groter jacht, de Vancouver 32, eveneens ontworpen door Robert Harris op basis van hetzelfde concept. In de jaren zeventig en tachtig werden de rompen voor Pheon gebouwd door de nabijgelegen Northshore jachtwerf in Itchenor, de werf die later in de jaren tachtig de activiteiten van Pheon overnam en door Robert Harris een vergrote 27, nu de Vancouver 28 geheten, liet ontwerpen en begin jaren negentig ook een verlengde versie van de 32, de Vancouver 34 Classic, voor het eerst een Vancouver met een stuurwiel en doorgestoken roer. Later werd door andere ontwerpers, maar wel het concept van Robert Harris volgend, een 36- en een 38-voeter ontworpen. De 34- en de 38-voeters werden ook gebouwd in Pilothouse (P) uitvoering. Northshore bouwt alleen nog Vancouvers op bestelling, zie ook de websitelink van de werf op deze pagina.

Hoewel de overgrote meerderheid van de gebouwde Vancouvers uit de UK komt zijn er ook enkele in het verre oosten en in de USA gebouwd, gebruik makend van licenties van de ontwerper.

Relevante links:

Tekeningen en foto’s van de Vancouver 34C

The Vancouver 34 Classic was designed in the early seventies by the Canadian yacht designer Robert B. Harris , a Vancouver(!) resident , who responded to a request for the design of a small seaworthy GRP sailing yacht, capable of undertaking long distance cruises with a couple on board. This became the Vancouver 27, with a length of 8 meters and strongly built, cutter rigged and long keeled with a transom hung rudder.  Many ocean crossings were successfully undertaken with the V27 and quite a number are still around with happy owners and in good condition.

A few years after the conception of the V27 a company was established in the UK – Pheon Yachts of Newhaven – building and marketing the V27 and its sisters like the V274. Later on Robert Harris designed the bigger V32, also marketed by Pheon. The Pheon hulls were produced by Northshore at Itchenor, the company that acquired the Pheon business in the early eighties. Robert Harris later on expanded the V27 design into the V28 and the V32 became the V34, adding 2 feet to the hull and changing the tiller for a wheel with the rudder out of the way. Later on a 36- and a 38-footer were added to the range and Pilot house versions of the 34 and the 38 were marketed as well. Although the V36 and V38 were by different designers they all maintained the characteristic Robert Harris features. Northshore nowadays only builds Vancouvers on order, see the company website.

Although most Vancouvers were build in the UK a few were build under licence in the USA and the Far East.

Useful links:




%d bloggers liken dit: